Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Verdieping

RSS Feed
  • Boekrecensie: ‘Het nieuwe handboek Nalatenschappen’ van Arjen van Ketel

    6 mei 2024

    Zeer recent is het Nieuwe Handboek Nalatenschappen verschenen: een handig, helder en praktisch naslagwerk voor professionele fondsenwervende instellingen. Demografisch cijfermateriaal (babyboom en de grijze groei golf) en economische factoren laten een sterke groei van de waarde van vermogens zien met als gevolg dat nalatenschappen een steeds belangrijker inkomstenbron vormen voor non-profit- en goededoelenorganisaties. Hoofdauteur Arjen van Ketel heeft ook de redactie op zich genomen. Van Ketel is specialist in de werving van nalatenschappen maar het handboek bevat ook acht hoofdstukken geschreven door andere nalatenschapsprofessionals uit Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Ook is het toepassingsgebied uitgebreid naar België in deze nieuwe uitgave.

    Lees meer over "Boekrecensie: ‘Het nieuwe handboek Nalatenschappen’ van Arjen van Ketel"
  • Marcel Bregman over fondsenwerving: ‘Als je ons steunt, steun je de hele regenbooggemeenschap’

    25 april 2024

    In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal: met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, hun visie op de sector en de passie voor het vak. Deze keer: Marcel Bregman, Senior Advisor Partnerships, Funds and Private bij COC Nederland (COC), de mensenrechtenorganisatie die sinds 1946 strijdt voor een diverse wereld waarin ruimte is voor de LHBTI+-gemeenschap. De vereniging is op tal van gebieden actief: van onderwijs en welzijn tot belangenbehartiging en veiligheid. Bregman institutionaliseerde er het afgelopen jaar onder andere het nalatenschapsprogramma.

    Lees meer over "Marcel Bregman over fondsenwerving: ‘Als je ons steunt, steun je de hele regenbooggemeenschap’"
  • Van logo naar verhaal: een scherpere, frissere identiteit voor 11.11.11

    23 april 2024

    Vier op de vijf Vlamingen kent 11.11.11, een cijfer om trots op te zijn. Maar het merk van deze gevestigde middenveldorganisatie verliest potentieel aan kracht. De organisatie sleept een oubollig, soft en liefdadig imago mee dat niet meer strookt met de beoogde impact. Ook neemt de instroom aan nieuwe schenkers en vrijwilligers af. Katrien Heughebaert schetst hoe 11.11.11 tot een nieuw verhaal is gekomen.

    Lees meer over "Van logo naar verhaal: een scherpere, frissere identiteit voor 11.11.11"
  • Mentale problemen bij jongeren nemen toe

    18 april 2024

    Jongeren gaan door een zware periode heen. Prestatiedruk, eenzaamheid en stress zijn de belangrijkste oorzaken van hun mentale problemen. Welke bijdrage levert MIND om jongeren te informeren en te ondersteunen? Tijd voor Vf om het gesprek aan te gaan met de kersverse directeur-bestuurder Dienke Bos.

    Lees meer over "Mentale problemen bij jongeren nemen toe"
  • Ontdek de kracht van AI voor impactvolle fondsenwerving

    16 april 2024

    Artificial Intelligence (AI). Het lijkt wel alsof iedereen het er tegenwoordig over heeft. Er is een wildgroei aan informatie en de diverse AI-tools schieten als paddenstoelen uit de grond. Wellicht weet je niet zo goed wat je ermee kunt en hoe en waar je moet beginnen. In dit artikel neemt Gülsün Gün, samen met twee experts op dit gebied, je graag mee op ontdekkingstocht over de kracht van AI en hoe je sneller en slimmer kunt werken.

    Lees meer over "Ontdek de kracht van AI voor impactvolle fondsenwerving"
  • Crowdfunding? Vergeet de beloning niet

    11 april 2024

    Crowdfunding is een steeds populairdere manier voor goede doelen om online geld in te zamelen voor een specifiek project. Hoewel crowdfunding nog maar een bescheiden bijdrage levert aan het filantropische totaal, biedt het kansen die nog verder benut kunnen worden als er ook naar het aanbieden van een beloning wordt gekeken.

    Lees meer over "Crowdfunding? Vergeet de beloning niet"
  • Nalaten aan goede doelen: vergelijking tussen Babyboomers en Generatie X

    9 april 2024

    De markt voor nalaten aan goede doelen is booming en blijft naar verwachting de komende tijd nog verder groeien. Dat is een van de uitkomsten uit een onderzoek van Legacy Futures naar de houding van mensen ten opzichte van nalaten aan goede doelen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Het onderzoek richtte zich daarbij voornamelijk op Babyboomers (1945-1964) en Generatie X (1965-1980). Vf-redacteur Marijn Thijs schuift aan bij onderzoekers Anna Turner en Arjen van Ketel om hun bevindingen te bespreken.

    Lees meer over "Nalaten aan goede doelen: vergelijking tussen Babyboomers en Generatie X"
  • Samenwerken zit in het DNA

    2 april 2024

    Het Vakblad steekt in een nieuw jasje. Dat is je vast opgevallen. Tien jaar werkten we goed samen met vormgever Dana Dijkgraaf. Maatje Meulmeester-Van den Bosch deed de afgelopen jaren de tekstcorrectie. Bedankt! En nu hebben we een nieuwe vormgeving door Deelstra en de Jong.

    Lees meer over "Samenwerken zit in het DNA"
  • Zijn Wallonië en Vlaanderen vrijgeviger dan Nederland?

    2 april 2024

    In Nederland en België (Vlaanderen en Wallonië) wordt al jaren in de week voor Kerstmis een fondsenwervingsactie op touw gezet. In Nederland Serious Request, in Vlaanderen De Warmste Week en in Wallonië Viva For Live. De resultaten van de verschillende acties, broertjes van elkaar, verschillen fors. Jan de Rond deed onderzoek naar deze acties en vergeleek het jaarlijks geefgedrag en de opbrengsten. Hij vroeg zich af hoe het komt dat de resultaten en het geefgedrag zo verschillend zijn.

    Lees meer over "Zijn Wallonië en Vlaanderen vrijgeviger dan Nederland?"
  • Bedrijfswerving: gesprek en opvolging

    2 april 2024

    Het werven van begunstigers in het bedrijfsleven is voor veel fondsenwervende organisaties nog altijd een uitdagende klus. Daarom geeft Jesse Oude Egberink van Van Dooren Advies (VDA) in drie nummers van het Vakblad een inkijkje in het wervingsproces. In dit tweede artikel in de reeks: het proces vanaf het eerste contact met een mogelijke begunstiger tot aan het tekenen van dat partnership. Met dit keer als casus: Stichting Prinsengrachtconcert, waar VDA sinds 2018 mee samenwerkt, en een sponsor wiens naam anoniem wordt gehouden.

    Lees meer over "Bedrijfswerving: gesprek en opvolging"
Close